Le Champion
NederlandsEnglishDeutschFrançaisEspañol

Voorbereiding

Deelnemen aan de TCS Amsterdam Marathon is leuk en gezond. Voor, tijdens en na het evenement is het echter belangrijk goed stil te staan bij een aantal tips, om op een verantwoorde manier te genieten van het evenement. Lees deze tips goed, maar wees er altijd van bewust dat je bij sportactiviteiten zelf primair verantwoordelijk bent voor je gezondheid. Heb je in de week voor de TCS Amsterdam Marathon bijvoorbeeld een koortsende ziekte (>39 graden), loop dan niet mee! Klik hier voor alles over sporten en griep.

1. Training
Klik hier voor uitgebreide informatie over trainingsmogelijkheden voor de TCS Amsterdam Marathon.

2. Voorkomen van blessures
Of je nou een ervaren hardloper bent die z’n hand niet omdraait voor een marathon. Of een recreatieve hardloper die werkt aan z’n conditie en na een lange werkdag graag zijn hoofd leeg wil maken. Iédere hardloper is tijdens het lopen intensief bezig. Je maakt langere tijd gebruik van je uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid en vraagt daardoor veel van je lichaam. Wil je optimaal blijven genieten van hardlopen, zonder hardloopblessures? Dan is een goede lichamelijke voorbereiding, een goede sportuitrusting en advies van een professional een must. Zo voorkom je hardloopblessures zoals blessures aan knieën, achillespezen, kuiten en scheenbenen. Op de site www.voorkomblessures.nl van Veiligheid NL zijn nuttige tips te vinden voor het voorkomen van blessures bij diverse sporten.

3. Advies over een verantwoorde voorbereiding
Het is belangrijk dat iedereen zich afvraagt of men op een verantwoorde en gezonde manier sport of beweegt. Hierbij maakt het niet uit of men een beginnende, recreatieve of prestatiegerichte sporter is. Via www.sportzorg.nl vind je laagdrempelige informatie voor iedereen over uiteenlopende onderwerpen als:

  • advies over een goede voorbereiding, blessures, pijntjes, sportmedische onderzoeken, voeding & drinken;
  • sportuitrusting (hardloopschoenen en kleding);
  • training (warming-up & cooling down, oefeningen, opbouw, techniek en overtraining);
  • seizoenen (sporten in de hitte, kou, hooikoorts en Ramadan);
  • filmpjes met oefeningen voor een goede core-stability.

Op www.sportzorg.nl vind je verder verwijzingen naar een sportarts, werkzaam bij een Sportmedische Instelling (SMI). Dat de sportarts er alleen is voor topsporters is een misvatting! Iedereen kan profiteren van de sportspecifieke kennis van de sportarts. Dit is met name raadzaam als je al een tijdje last hebt van blessures/pijntjes of als je al problemen hebt met je gezondheid, die een verhoogd risico geven op hart/vaatziekten, zoals overgewicht, hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, suikerziekte, eerder opgetreden hart/vaatziekten, dan wel veel voorkomen hiervan in de familie. Meer over het werk van de sportarts op www.sportzorg.nl.

Net zoals een auto elk jaar een APK dient te ondergaan is het belangrijk je lichaam te checken voordat je het serieus gaat belasten. Sportmedische onderzoeken zijn er in verschillende soorten en maten en kun je zo uitgebreid maken als je wilt. Op basis van de resultaten kan de sportarts een deskundig advies geven zodat je op een verantwoorde manier kunt hardlopen. Lees meer over sportmedische onderzoeken.

Wil je checken of je een verhoogd risico loopt op hartproblemen vul dan deze eenvoudige vragenlijst in.

4. Beginnen met hardlopen
Sportzorg.nl heeft in samenwerking met diverse experts op het gebied van hardlopen informatie verzameld om de beginnende hardloper beter op weg te helpen, zodat ze vooral kunnen blijven lopen en niet uitvallen door een blessure. De groep experts bestaat uit sportartsen, hardlopers van diverse niveaus, bewegingswetenschappers en trainers/coaches. Daarnaast zijn belangrijke partijen als de Atletiekunie en VeiligheidNL bij de groep betrokken. Op www.sportzorg.nl/beginnenmethardlopen is een handleiding voor beginnende hardlopers te vinden.

In drie hoofdstukken worden vragen beantwoord zoals:

  • Kan ik zomaar beginnen met hardlopen?
  • Hoe kies ik mijn hardloopschoenen?
  • Wat is trainen?
  • Hoe moet ik omgaan met pijn tijdens of na het hardlopen?
  • Wanneer is sportmedisch advies noodzakelijk?

Aan de handleiding is ook een trainingsschema toegevoegd. Uniek aan dit trainingsschema is dat het rekening houdt met pijntjes/blessures van lopers. Veel lopers klampen zich vast aan een bepaald schema. Ook wanneer er pijntjes zijn blijven ze het schema aanhouden. Uiteindelijk komen ze bedrogen uit! Het einddoel wordt niet bereikt en de zo enthousiast begonnen hardloper zit weer thuis op de bank met een blessure of pijntje! Jammer! Het schema uit de handleiding houdt rekening met pijntjes van de hardloper en geeft eventueel een alternatieve training aan.

5. Overige nuttige informatie

Op de dag van het evenement

1. Neem je deelnemersbrochure mee, want daarin staat nuttige informatie over het evenement.
2. Maak gebruik van de service bij start/finish en onderweg. Kijk hier voor de verzorging, die wij je aanbieden en waar je de Rode Kruisposten punten treft. Je ontvangt onderweg eten en drinken bij de posten, maar zorg dat je zelf ook voldoende eten/drinken bij je hebt om voor en na het evenement te nuttigen.
3. Houd je aan de volgende gedragsregels:
4. Neem je medicijnen of heb je een chronische ziekte of aandoening, vergeet dit niet te vermelden op de achterkant van je startnummer.
5. Advisering vochtgebruik tijdens sportevenementen.

Neem jezelf en je medelopers in acht 
Hardlopen tijdens de TCS Amsterdam Marathon gebeurt met vele duizenden tegelijk. Het is belangrijk dat iedereen gezond de finish passeert. Signaleer je een medeloper die niet meer verantwoord bezig is, spreek hem/haar hier op aan of waarschuw een medewerker van de organisatie of het Rode Kruis.

Rechts lopen, links inhalen
Net als in het verkeer geldt deze regel ook bij het hardlopen in grote groepen. Houd zoveel mogelijk de rechterkant van de weg aan, zodat snellere lopers links kunnen inhalen.

Gooi afval in de afvalbak
Gooi bekertjes en fruitresten in de daarvoor bestemde afvalbakken, bijvoorbeeld bij de verzorgingsposten.

Laat het toilet netjes achter
Laat het toilet na gebruik zo netjes mogelijk achter door geen vuil buiten de toiletpot te deponeren.

Volg aanwijzingen van de organisatie op
Volg altijd aanwijzingen van medewerkers van de organisatie op, zonder met hen in discussie te gaan.

TATA Consultancy Services
Mizuno IAmsterdam
Sky Radio Telegraaf KLM JCDecaux AA Drink De Echo